Pages

1980: a po 25 latach..

Można powiedzieć, że wraz z reorganizacją klubu (zmarł prezydent-legenda, Santiago Bernabéu) powstał ten strój. Zaczął się okres prawdziwej rewii mody na zielonej murawie. 16 modeli koszulek w 21 lat to prawdziwy rekord dzierżony przez klub z Concha Espina. Dla porównania w poprzednich 78 latach istnienia w sumie było tych rodzajów ubioru 9 (słownie: dziewięć). Lata osiemdziesiąte zaczyna biały trykot, z granatowymi wypustkami na koszulce (już z krótkim rękawem) i spodenkach. Warto też zwrócić uwagę na skrócone rękawy. Zmieniono nieco kształt kołnierzyka.


1982: pierwsza reklama

Model z 80-lecia istnienia klubu jest identyczny. Pojawiły się jedynie dwie nowości: emblemat klubowy na spodenkach oraz reklama na centralnej części koszulki. Przede wszystkim warta zauważenia jest zmiana w ekonomicznym działaniu klubu, który za pierwszego sponsora obrał sobie firmę Zanussi, produkującą sprzęt gospodarstwa domowego.




1985: sponsor historyczny

Tym razem kolejna, poważna zmiana na nizinie finansowej. Pojawił się bowiem poważny sponsor strategiczny, z którym klub związał się na cztery lata: 1985-1989. To włoska firma Parmalat miała swoje logo na koszulce Wielkiego Realu Madryt. W późniejszych latach musiała się jednak zadowolić klubami o mniejszej renomie, np. włoską AC Parma. Dla uściślenia faktów dodam, iż w/w firma to potentat na rynku mleczarskim. Biel więc pozostaje w korzeniach!



1986: "Piątka Sępa" i biel
Królewscy zmieniają producenta klubowej odzieży. Od 1986 roku jest nim duński Hummel. Zamienia on słynne trzy paski na rękawach swoimi charakterystycznymi ptaszkami. Zestaw kolorystyczny pozostał bez zmian. Ten model koszulek przylgnął do tamtych czasów w historii klubu, jako jednej ze złotych epok. Przez trzy sezony w takich trykotach biegała słynna "la quinta del Buitre", czyli "Piątka Sępa".




1989: zmiana sponsora

Design pozostał dokładnie taki sam, jak ten z projektu '86. Za to poważną zmianą wydaje się odejście strategicznego sponsora Parmalat. Od tego momentu na koszulkach reklamuje się hiszpański Reny Picot, firma podobnie jak Parmalat z branży mleczarskiej.





1991: "serek", Oyatsa, lata 90-te

Kolejna zmiana sponsora, tym razem to Oyatsa gości na białym trykocie. Poza tym w końcu zachodzi poważna zmiana trykotu, zaproponowana przez Hummel. Na rękawkach widać jedynie dwa ptaszki, charakterystyczne znaczki duńskiej firmy sportowej. Podobnie zresztą ma się rzecz na spodenkach i getrach. Poza tym zmienił się wygląd kołnierzyka, który został ucięty w popularny "serek". Tak zaczęliśmy lata 90.



1992: Teka, długoletni partner

Model, oprócz kołnierzyka (powrót do tradycyjnego, tyle tylko, że w kolorze granatowym) nie zmienił się. Nastąpiła za to kolejna, poważniejsza zmiana sponsora strategicznego. Na niemal dziesięć lat Real związał się z Teką, firmą produkującą rzeczy związane ściśle z kuchnią. Konkretnie kuchenki gazowe (teraz elektryczne), okapy itp. To właśnie ta firma będzie wspomagać Królewskich aż do sezonu 2000/2001.



1994: Koniec Hummela, początek Kelme

Wyroby Realu od roku 1994 były okraszone znakiem firmowym hiszpańskiej firmy Kelme. Słynna już niedźwiedzia łapa była ozdobnikiem rękawów koszulek i boków spodenek. Zaczęła się również produkcja innych, atrakcyjnych akcesoriów, np. plecaków, szalików klubowych, czapek Firma Kelme przetrwa w tym związku cztery kolejne lata.




1995: nazwiska na koszulkach

Jedyna, ale za to radykalna zmiana, jaką przeprowadzono, to wprowadzenie nazwisk piłkarzy nad numerami. Od tamtego momentu nazwiska stały się obowiązkowym elementem na koszulkach piłkarzy. Dzięki temu identyfikacja graczy stała się łatwiejsza i skuteczniejsza.





1996: niewielkie poprawki

Na rękawach zamiast pasków oddzielających "łapki", pojawiły się kropki, tak samo jak i na spodenkach. Po raz pierwszy w historii klubu emblemat klubowy pojawił się na getrach. Podobnie z klubowym krawcem, jego "łapki" też zaistniały na getrach. Od tego sezonu koszulki zmieniały się co rok, by sprzedaż ich wzrosła. Co za tym idzie, również przychody do klubowej kasy będą większe.




1997: nowa estetyka na ten sezon

W ostatnim sezonie wspólnej przygody Realu i Kelme zmieniono kołnierzyk oraz dodatki na koszulkach. Wstawiono trójkąty, kołnierzyk zaś znów został wycięty. Skarpety pozostały takie same, a spodenki również zostały upiększone granatowymi trójkątami. Natomiast klubowy emblemat przesunięto nieco na środek, w porównaniu z poprzednimi wersjami. Ten strój zapamiętamy doskonale z finału Ligi Mistrzów 1998, w którym Real pokonał Juventus Turyn 1:0 i zdobył siódmy w historii Puchar Mistrzów.


W następnęj części zmieni się producent odzieży trykotu, a także sponsorzy.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS